Eva s   blogg

Direktlänk till inlägg 7 november 2011

Kramen

Av Eva - 7 november 2011 21:45

       


          Det är skönt få kramas i bland. Men läste detta . Lite vett och ettikett angående kramar



Kramar - Vett & Etikett

  


Måste alla krama
varandra?
En alltmer förekommande vana är att hälsning sker genom att
krama varandra. Det är i och för sig inget felaktigt i detta, men hur hanterar
man situationen då man inte vill kramas?


Etikettsmässig
beröring
Mellan hals och knän skall man aldrig beröra en annan persons
kropp, om man inte är mycket nära vänner.

Grunden för beröring
Är respekt. Om en
person i din närhet vid beröring reagerar negativt, kindpuss, kram, klapp på
axeln  (som i sig ger olika signaler, överlägset, uppmuntrande, omtanke), måste
den som vill beröra omedelbart avbryta.

Takt och smidighet
Det gäller att
utveckla takt och ton, och detta med en viss smidighet. Träna upp känslan för
när en hjärtlig omfamning är rätt eller när en kram blir alldeles fel. Det kan
vara mycket personligt med beröring och kräver uppmärksamhet på hur det tas
emot.

Axelhöjd
All beröring som sker, i
princip, nedanför axelhöjd bör undvikas om inte båda parter är medvetna om
lämpligheten i denna beröring. Det kan lätt uppfattas som intimt, och även en
skämtsam klapp på stjärten riskerar att bli en förolämpning. All beröring i
närheten av bröst, höfter och könsorgan skall man avstå ifrån om inte denna
kontakt är ömsesidigt önskad.

Utomlands
Tänk noga på att i massor av
länder rör aldrig en man vid en kvinna annat än inom äktenskapet. Var mycket
försiktig med kramar och beröring vid besök eller affärskontakter.

Om jag inte vill kramas!
Så kan man
alltid säga att från idag sparar jag alla mina kramar till min make och barn,
eller samlar till min 50-årsdag! Den som inte förstår en sådan vink, kan man nog
bara säga nej tack till!


     Säger i alla fall kram på er

 
 
Geddfish

Geddfish

7 november 2011 21:55

Åh, vad nyttigt inlägg, tänkvärt!
Idag slösa mycket och mångt med detta kramande, som är välgörande där det hör hemma!
MattaKramen får du här i skrift, det är ofarligt *ler* /Gerd ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Kaisa

Kaisa

7 november 2011 22:08

*GodNattKram*

http://andestyrka.blogspot.com

 
Marit

Marit

7 november 2011 23:01

Ja jösses vilka förhållningsregler där fanns om kramarna.
Jag brukar lägga höger hand bakom huvudet på den som jag skall krama och den vänstra handen tar jag ett stadigt grepp ovanför knävecket där det är som mjukast och sen smäller jag dit en riktigt eldig kyss och en kram på det. Är det fel???? Eller.... ;)

G'natt på dig härliga Hulda! Sov gott!
Kramelikram, varken du vill eller inte!

http://mammayth48.wordpress.com

 
Simona

Simona

8 november 2011 07:44

Kramar behövs! Kram, Kram

http://pagottochont.blogspot.com

 
Ingen bild

eva

8 november 2011 08:53

Geddan tack för mattkramen

 
Ingen bild

eva

8 november 2011 08:54

kaisa! kram

 
Ingen bild

eva

8 november 2011 08:56

Marit;-)) Ha ha .Tur man bor en bit från dig. Din man har det inte lätt;-))) kram

 
Ingen bild

eva

8 november 2011 08:57

Simona ! Ja världen skulle bli bättre med mera kramar. kram

 
Piedra

Piedra

8 november 2011 09:21

Har lagt in ett svar på din fråga inne på min blogg nu. Stor kram! ♥

http://piedra.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 5 januari 2013 15:37


   Hej alla !!   God fortsättning !                                      Var länge sen jag uppdatera mig här. Hoppas ni har det bra.                                    Nytt år och nya möjligheter. 2012 var ett speciellt år. Blev mormor ...

Av Eva - 3 juli 2012 08:45


   Vi hörs  

Av Eva - 20 juni 2012 22:41


  Önskar er alla en fin midsommar. Själv jbbar jag , men slutar två  på midsommarafton. Så jag får vara med och äta sill och jordgubbar med min bror och fru.   Tar en paus ett tag.Tittar in och ser hur ni har det då och då  Återkommer så små...

Av Eva - 20 juni 2012 07:37

Av Eva - 18 juni 2012 13:26


Helgen har åter bjudit på cruising. Här i våran by har det kommit en trevlig tradion. Alla fina bilar cruisar runt vårt lilla samhälle. Jättemysigt. Full aktivtet., med massor av folk  , snygga bilar och faktiskt en sol som lyste.   Nu är det f...

Skapa flashcards