Eva s   blogg

Direktlänk till inlägg 18 december 2011

fjärde advent och snö

Av Eva - 18 december 2011 12:04

    Fjärde advent. Och vi går snart in i julveckan. Snön faller utanför, och det blev lite ljusare.


                                  Håller på försöker göra lite julgodis,. Knäcken gick åt helsike. Men skam den som ger sig.


                               Provar i gen. Ska även göra torgfia godis. När jag växte upp , fanns det en gumma som


                                som vi kalla Torgfia. Hon stod på torget varje fredag och sålde dessa goda hemmagjorda godisar

Hemkokta chokladen var bäst !!          Kommer ihåg hennes avklippta fingervantar än idag.


Härliga "torgfia" alltid glad o trevlig... tog sig alltid  tid.


 För två kronor fick man en full påse choklad. Ibland ersatte den  skol lunchen . "TorgFia" kunde även låna ut pengar till de som inte hade, men hon var noga med att få tillbaka dem... härlig tid, vilket roligt minne! :)

 

  

   


          

                             


                  varsegoa , prova . Så gott        


  1 ,5 dl vatten                            
125g kokkosfett
6dl socker
koka upp


... 6½ dl mjöl
4dl floursocker
1dl kakao (kanske mer)
5tsk vaniljsocker
blandas
Rör ner den upphettade blandningen i mjölblandningen med elvisp, bred ut i långpanna. Låt stelna & skär i bitar

 
 
Geddfish

Geddfish

18 december 2011 17:23

Jag har aldrig lyckats med knäck. Men ischoklad och massa annat sött gick bra.
Ha de gött! Kram♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Marit

Marit

18 december 2011 17:52

Nä nä nä, här fixas det inga godisar, det finns att köpa i affären ;)
Kul med roliga barndomsminnen.
Vi har ätit tårta idag, så nu är jag proppmätt.

Ha en skön och fin 4:de adventskväll!
♥ Kram ♥

http://mammayth48.wordpress.com

 
Kaisa

Kaisa

18 december 2011 19:30

Sen ankomst... Hoppas dagen varit bra trots knäcken.... Kram ♥♥♥

http://andestyrka.blogspot.com

 
Mitt Nya Liv

Mitt Nya Liv

18 december 2011 23:27

De är mat o godis i snart varenda blogg =)

Jag vill ha lakrits,,, lakrits i mängder.. Hoppas tomten kommer med de till mig =))))

Nu ser du till så du håller dig i skinnet.. Sitt inte uppe hela natten o uggla utan lägg dig o sov gott. Dröm sött puss o kram ♥♥♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Simona

Simona

18 december 2011 23:36

Hoppas du haft en fin fjärde advent. Jag ska göra knäck i veckan. Och försöka hinna med en massa julbak... Kram

http://pagottochont.blogspot.com

 
optimist

optimist

19 december 2011 17:11

Så gott det ser ut. Knäck har jag inte misslyckats med, men mycket annat godis som jag har försökt mig på. Nu är det många år sedan, slutade med att göra julgodis ungefär då min förra man fick diabetes.
Visst är det fint då det är vitt på marken, skulle önska att snön höll sig till över julen, men troligtvis inte.
Torgfia är ju ett sådant minne som är lite små trevligt, kan jag tänka mig.
Kram till dig.

http://optimist.bloggplatsen.se

 
Blessingsrehab

Blessingsrehab

20 december 2011 16:22

Alla verkar vara så duktighär bland blooggisarna. Jag känner mig såååååå utanför allt stök..;)..Nästa år kanske, nästa år. Igår köpte jag en kartong marabou..Paradis hehe..Må väl..Bless

http://Blessingsrehab.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 5 januari 2013 15:37


   Hej alla !!   God fortsättning !                                      Var länge sen jag uppdatera mig här. Hoppas ni har det bra.                                    Nytt år och nya möjligheter. 2012 var ett speciellt år. Blev mormor ...

Av Eva - 3 juli 2012 08:45


   Vi hörs  

Av Eva - 20 juni 2012 22:41


  Önskar er alla en fin midsommar. Själv jbbar jag , men slutar två  på midsommarafton. Så jag får vara med och äta sill och jordgubbar med min bror och fru.   Tar en paus ett tag.Tittar in och ser hur ni har det då och då  Återkommer så små...

Av Eva - 20 juni 2012 07:37

Av Eva - 18 juni 2012 13:26


Helgen har åter bjudit på cruising. Här i våran by har det kommit en trevlig tradion. Alla fina bilar cruisar runt vårt lilla samhälle. Jättemysigt. Full aktivtet., med massor av folk  , snygga bilar och faktiskt en sol som lyste.   Nu är det f...

Ovido - Quiz & Flashcards