Eva s   blogg

Direktlänk till inlägg 11 mars 2012

Afasi

Av Eva - 11 mars 2012 22:59

Där mitt jobb ligger, finns rätt över gatan ett sjukhem. Varje söndag kl 14 00 är det underhållning där.

Kan vara allt från körer, dragspel, sångfåglar, till svenska kyrkan. Jätte roligt för alla gamla som bor där.

Även våra boende brukar tycka det är kul gå över och lyssna. Så även denna dag  ville några gå.

I dag var det afasi fåglarna som skulle underhålla . Sju personer med skador från hjärnblödning eller en propp

skulle sjunga för oss. Den som har afasi har varierande svårigheter att uttrycka sig i tal,  att läsa eller skriva.

Men när musiken börja spela såg man glädjen i dessa personers ögon. Även om orden inte blev helt rätt

så var de så duktiga .Tre stycken sjöng solo. En tralla i natt jag drömde. Men det lät underbart.


En gång i veckan träffas de och övar på sånger.Även om frånvaron av språk är borta , kan de träffa

andra i samma situation  och dela sorg och glädje med.

..Att inte kunna tala är inte samma sak som inte har något att säga.


Ja denna stund berörde mig djupt. Och  med sång , gemenskap och glädje kan de ske mirakel.


 
 
GeddFish

GeddFish

12 mars 2012 07:12

Jag tror dig, jag tror dig. Sång och musik är underbart, om det är något passande, det finns ful musik också.
Så härligt att sjunga tillsammans!
Fin måndag önskar jag dig, det ska bli sol här hela dan! Kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Kaisa

Kaisa

12 mars 2012 08:22

"Att inte kunna tala betyder inte att man ingenting har att säga" Det köper jag rakt av..... Kram på dig ♥♥♥

http://andestyrka.blogspot.com

 
Marit

Marit

12 mars 2012 10:22

Härligt... att det finns sånt. Det måste vara underbart att lyssna och se deras glädje.

Önskar dig en toppendag!
☼ Solkramar ♥

http://mammayth48.wordpress.com

 
Piedra

Piedra

12 mars 2012 11:11

Jag vet en man som fick en ganska allvarlig stroke. Han har fortsatt med musik, men han pratar väldigt konstigt. Musiken fungerar däremot.

http://piedra.bloggplatsen.se

 
Roggan

Roggan

12 mars 2012 14:37

De utstrålar verkligen glädje dessa personer. Kram

http://roggansblogg.wordpress.com

 
optimist

optimist

12 mars 2012 17:09

Underbart att höra.
Att det sker små mirakel är härligt.
Det är så roligt att sjunga, så jag förstår dom.
Kram till dig.

http://optimist.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 5 januari 2013 15:37


   Hej alla !!   God fortsättning !                                      Var länge sen jag uppdatera mig här. Hoppas ni har det bra.                                    Nytt år och nya möjligheter. 2012 var ett speciellt år. Blev mormor ...

Av Eva - 3 juli 2012 08:45


   Vi hörs  

Av Eva - 20 juni 2012 22:41


  Önskar er alla en fin midsommar. Själv jbbar jag , men slutar två  på midsommarafton. Så jag får vara med och äta sill och jordgubbar med min bror och fru.   Tar en paus ett tag.Tittar in och ser hur ni har det då och då  Återkommer så små...

Av Eva - 20 juni 2012 07:37

Av Eva - 18 juni 2012 13:26


Helgen har åter bjudit på cruising. Här i våran by har det kommit en trevlig tradion. Alla fina bilar cruisar runt vårt lilla samhälle. Jättemysigt. Full aktivtet., med massor av folk  , snygga bilar och faktiskt en sol som lyste.   Nu är det f...

Ovido - Quiz & Flashcards